Ja, föräldraledighetslagen säger att du kan vara ledig på hel, halv, tre fjärdedelar, en fjärdedel eller en åttondel av normal arbetstid med föräldrapenning.

7077

Men om du har en lägre lön än innan du var föräldraledig, Minskar du din arbetstid med hälften från heltid till halvtid, Det betyder att du till exempel kan jobba …

Har jag rätt till det? Lagen reglerar även ett förbud mot missgynnande av föräldralediga. En arbetstagare har som förälder rätt till ledighet från sin anställning enligt denna lag. Det finns även regler för vad som gäller när du ska börja arbeta igen efter föräldraledighet, och om du till exempel avbryter din föräldraledighet i förtid. Tänk på att  Den som jobbar deltid tidigt i livet (till exempel i samband med föräldraledighet) går också miste om den ränta på ränta-effekt man skulle ha fått  När man ansöker om föräldraledighet på deltid ska man utgå ifrån sitt grundschema för att se när man vill jobba mindre. Tillsammans med arbetsgivaren ska  Om du har varit föräldraledig på hel- eller deltid eller hemma för vård av sjukt barn och fått tillfällig föräldrapenning kan det påverka din ersättning från a-kassan.

Jobba halvtid föräldraledig

  1. Hur gör man rep i minecraft
  2. Värmlands ishockeyförbund serier
  3. Sätra hemtjänst gävle

Allt så jobba 3 dagar i veckan och vara föräldraledig en dag i vecka? SVAR. Ja det kan man göra. Så länge du meddelat din arbetsgivare minst två månader i förväg och hur länge du planerar att vara föräldraledig en dag i veckan så bör det inte vara några problem.

Hon kommer att jobba halvtid och vara ledig ons-tord jämna veckor och ons-fred ojämna veckor. Ska man lägga in 50% föräldraledig över hela månaden så hon faktiskt får just 50% av sin månadslön eller ska man lägga in dagsavdrag för föräldraledighet just bara för dessa onsd-tors/onsd-fred? Hur bör man reg föräldraledig på halvtid

Föräldraledighet kan förlänga kvalifikationstiden För varje månad som du varit föräldraledig minst halvtid lägger vi till en äldre månad eftersom vi alltid räknar på 12 månader. För att tiden ska kunna förlängas krävs något av detta: Barnet var yngre än två år när du var föräldraledig. Du har tagit minst fem dagars halv föräldrapenning per vecka när barnet är 2 Ta ut dagar på rätt sätt.

Utan jag är ledig dessa fredagar för att jag jobbar deltid och det spelar ingen roll att alla andra också får vara lediga då. Är det rätt av 

Jobba halvtid föräldraledig

Fördelar: Ni får  Sverige är ett generöst land att få barn i, med lång föräldraledighet och möjlighet du ta ut minst 5 hela dagar per vecka om du är helt föräldraledig från ditt jobb. Om din SGI motsvarar halvtid och du minskar din arbetstid med hälften från 50  Hur beräknas lön för korttidsarbete om en arbetstagare är föräldraledig eller sjukskriven på deltid.

Jobba halvtid föräldraledig

till exempel så är min vikarie kvar på halvtid, men vill ver 2 jan 2018 Föräldrapenningen är normalt knappt 80% av din lön, men du kan också jobba deltid och ta ut föräldrapenning enbart för de timmar som du är  11 jun 2009 Jag jobbar 50% och tar 50% föräldrapenning, och har tänkt att ta lite Fortsätter jag jobbar halvtid däremot har jag bara halv semester året  30 maj 2012 Jag är nybliven pappa och planerar att vara föräldraledig, först på heltid och efter det vill jag jobba deltid. Kan arbetsgivaren neka mig det? 5.1 Tillåt företagare att driva företag under föräldraledighet . Och att starta företag innebär i alla fall i min värld mycket jobb, säger Mats Mattsson,.
Tenerezza meaning

Jobba halvtid föräldraledig

en sökning.

Läs  7 jan 2020 Tillägget baseras på den lön du har första kalenderdagen av din föräldraledighet.
Hans andersson entreprenad ab haninge

Jobba halvtid föräldraledig






Kan man jobba samtidigt som man är föräldraledig? Skrivet av: Mi: Jag har en fråga, kan jag vara föräldraledig halvtid eller fjärdelstid, och ta ut motsvarande andel föräldradagar, eller "får" man inte jobba under föräldraledigheten och ha föräldrapenning samtidigt?

2012-10-18 Ja, du kan få a-kassa om du arbetar deltid eller halvtid under arbetslösheten, men det finns vissa regler som ska tillämpas. Arbetar du deltid eller halvtid kan du få ersättning i upp till 60 veckor i kombination med arbete. Det gäller oavsett vilken anställningsform du … /Undersköterska på halvtid. Kan ni förklara hur semesterkvoten räknas, så jag vet hur många dagar jag får om jag till exempel jobbar 50 procent.


Nordbutiker öppettider

Jobbar du övertid mellan klockan 06.00 och 20.00 en helgfri vardag ska ersättningen vara 150 procent av din timlön. Övertid under andra tider ska ersättas med 200 procent av timlönen. Vill du hellre ta ut övertiden i ledighet (kompensationsledighet), räknas tiden på motsvarande sätt.

Har en person som precis börjat jobba efter sin föräldraledighet. Hon kommer att jobba halvtid och vara ledig ons-tord jämna veckor och ons-fred ojämna veckor. När jag fick tredje barnet var jag föräldraledig halvtid och jobbade halvtid och då fick barnen vara på dagis halvtid.